Snow.jpg (28521 byte) Det var ju inget vidare väder utanför garaget. Det gör ju det hela så mycket trevligare, skönt med lite innepyssel.

Engine.jpg (56692 byte) Motorn är en K4M (7 60) finns även med indexnummer: (7 61).

Airflowmeter.jpg (44350 byte) Under Spjällhuset sitter locket över bakre kamaxeln. Rearcover.jpg (31800 byte)

Frontcover.jpg (33730 byte)  Främre kamaxellocket är större, sitter bakom motorlyftöglan.

     

Airflowmeter_down.jpg (48219 byte) Spjällhuset lossas, hänges ner i sina anslutningskablar.   Both_Covers.jpg (51820 byte)  Det ger access till kamaxellocken.   Camshafts.jpg (51241 byte) Slå in en skruvmejsel i locken & bänd loss dem.

MOT1496.jpg (62429 byte) Nu tillverkas MOT.1496. Kamaxelstoppverktyget av bandjärn.  MOT1496_weld.jpg (57354 byte) MOT1496_front.jpg (69133 byte)

TdcpinMOT1489.jpg (37266 byte) MOT.1489 Svarvas av en skruv som utgångsmaterial M10 X 1,25 X 100mm.

Enginefix.jpg (68992 byte) Sedan tillverkas en hållare för att hålla upp motorn Frontfixpoint.jpg (53009 byte) Retainer.jpg (66642 byte) Tophanger.jpg (71525 byte) Chain.jpg (62530 byte)

Space.jpg (53122 byte) Lossa sedan övre & nedre kamremskåpan.

Crankshaft.jpg (45046 byte) Rengöres bakom kamremsbanan Blowclean.jpg (56869 byte) Blås sedan rent

Crankshaftgear.jpg (45869 byte) VevaxelKamdrev.

TowardsTDC.jpg (30517 byte) Vrid upp vevaxeln mot MOT.1489.

Adjustment.jpg (33190 byte) Ställ kamspännarens indikator mot den högra delen av indexet.

40NM.jpg (81809 byte) Dra sedan vevaxelskruven 40Nm 130deg.jpg (224645 byte) Sedan 115 grader +/- 15 grader.

 

Åter