Valeo LAD 5G C. 12 Poligt xenonstyrdon. D2S Xenonlampor på 35watt drivs av denna. 

SLA2402MS är xenondrivkretsen. Den kan omvandla spänningen från 12v till 500v. Den spänningen transformeras sedan upp i transformatorn. Tändspänningen uppgår till ca: 20 - 30000v. När "ljusbågen" sedan brinner i xenonlampan (joniserar gasen) går driftspänningen ner till 85v.

(P/U=I ger 35w/85v=0,41A)

SLA2402MS lämnar ut en spänning med frekvensen 400hz.

Styrdonet är skruvat i lykthusets nederdel med 6 st skruvar. En tätningslist ligger runt kanten och tätar. Om det bildas kondensvatten

eller kommer in vatten i strålkastaren så rinner det in i styrdonet i skarven mellan övre och nedre styboxhuset eller runt kontakterna.

 

Spår efter att det droppat och runnit ner vatten i styrdonet. Öppningen runt kontakten släpper in vatten.

Före. Massor av oxid över komponenterna bredvid det 12 poliga kontaktdonet. Då det är en öppen glipa runt kontaktdonet i styrdonets hus

kan det regna in en hel del fukt som eventuellt bildas/kommer in i strålkastarhuset.

Efter. Rent och fint efter att jag formligen grävt fram de ytmonterade komponenterna bredvid anslutningskontakten.

Före. Kraftigt med oxid som kortsluter mellan LAD 5G C ic:ns anslutningsben. 

Efter. Rent och fint.

Fick borra loss "nitningen" för att kolla kretskortets baksida.

Borrade försiktigt för att inte skada mönsterkortet. "Nitarna" utgör samtidigt jordpunkter, ledningsbanan måste jordas sedan igen.

Spår av att det runnit vatten i skarven mellan över och underdel finns på bottenplattan. 4 st "nitar" höll fast kretskortet.

Spår efter vatten även på kretskortets baksida.

"Gegga" och oxid vid de ytmonterade komponenterna.

Efter rengörning, skruvades kretskortet på plats med M2,5mm skruvar med mutter och taggbrickor för att gynna jordningen.

A4 Rostfria skruv och mutter, galvade taggbrickor för att gynna jordningen. Skruvarna avskjuvade i "Abikotången"

 

Åtgärder

För att förhindra att dessa styrdon tar skada igen.

Vattenläckaget i strålkastarna visade sig bero på 2 olika fel. Täckkåporna/luckorna via vilka man byter xenonglödlamporna. Visade

sig vara spräckta vid "hullingarna" som håller fast dem i den sidan som inte spännfjädern sitter i. På den ena strålkastaren hade 

föregående bilverkstad slagit hål på strålkastarhusets övre del med en skruvmejsel.   Antagligen när ett klips för främre inre dekorpanelen 

skulle demonteras. Hålet var mejselformat och mitt för hålet som klipset sitter i. Lykthuset limmas. Täckkåporna limmas, så skall det hålla tätt.  

Kretskortet skall skyddssprayas med krets/komponentskyddande lack från Elfa för att skydda från liknande oxid-angrepp igen.

 

 

Åter